سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه دانش انسان افزون شود، بر ادبش افزوده و بیم وی از پرودگارش، دو چندان شود . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 87 خرداد 6 , ساعت 11:34 صبح

 

الگوى کمالات بانوان

میلاد پاره ى پیامبر در سال 35 عام الفیل یعنى پنج سال قبل از بعثت و بنا به قولى در سال 41 عام الفیل و بنا به روایت امام باقر (ع) پنج سال بعد از بعثت، [ کشف الغمّه ى اربلى، ج 1، ص 449] خداوند مقدّر فرمود که از پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و خدیجه ى کبرى (س) دخترى تولد یابد که الگوى کمالات بانوان در قرآن گردد.

شیخ مفید (ره) در روضةالواعظین مى نویسد: چون خدیجه به فاطمه حامله شد حضرت رسول (ص) فرمودند: اى خدیجه، جبرئیل مرا خبر داد که این فرزند دخترى است فاطمه نام که وى را نسلى باشد پاکیزه و بابرکت و خجسته. و چون ولادتش نزدیک شد، ناگاه چهار زن بر وى ظاهر شدند. یکى از آنان گفت: ما را خدا فرستاده است، ما خواهران توایم. من ساره ام و این دیگر مریم و سوم خواهر موسى و چهارم آسیه زن فرعون.

فاطمه متولد شد و با پرتو نور خود خانه را منوّر ساخت.

  • بر آسمان رسالت هلالى از نو تافت بر آسمان رسالت هلالى از نو تافت
  • به بوستان نبوّت گلى زنو بشکفت به بوستان نبوّت گلى زنو بشکفت
در روایت آمده است که خداوند دو حوریه از بهشت با تشت و ابریقى از آب کوثر به اتاق خدیجه فرستاد. آن زن که در پیش روى خدیجه بود فاطمه را دربرگرفت و با آب کوثر بشست و حوله اى سفید و خوشبوى بیرون آورد و او را در آن پیچید و گفت: بگیر اى خدیجه اى خدیجه این مولود را که خداوند نسل او را برکت دهد. این مولود را که خداوند نسل او را برکت دهد.

دیگر زنان نیز تهنیت گفتند. خدیجه فاطمه را شاد و خندان بگرفت و رسول اکرم (ص) او را فاطمه نامیدند. و کنیه اش امّ محمّد و لقبش راضیه و مرضیه و زکیه و بتول و زهراست. و پیامبر (ص) درباره اش فرمودند: «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنّى» [روضة الشهداء ملاحسین کاشفى، صص 117- 118.] (فاطمه پاره اى از من است).



لیست کل یادداشت های این وبلاگ